Børns søvn & Middagslur i børnehaven

God søvn om dagen gør det lettere for barnet at falde i søvn og sove om natte

Når barnet sover, deles søvnen i forskellige rytmer og veksler mellem drømmesøvn og dyb søvn. Kroppen hviler, mens hjernen arbejder.

Alle børn vågner i løbet af natten, nogle har brug for hjælp til at falde i søvn igen. Hvis et barn dagligt vækkes af sin middagssøvn, stresses barnet, og det kan derfor have svært ved at falde i søvn om aftenen. En afbrudt lur kan desuden nemt øge antallet af natlige opvågninger.

Du kan give dit barn gode sovevaner ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid.

Gode sovevaner kan for eksempel være:

• Læg barnet i seng, før det er overtræt.
  • Overhold barnets faste putteritualer og sengetider - så vidt muligt også i weekenden.
  • Lær barnet forskellen på dag og nat ved at give det mindre opmærksomhed om natten.
  • Tal med lav stemme, hav svag belysning og gør natmåltidet så kort som muligt.

Sørg for at beholde så mange af barnets rutiner som muligt og medbring nattøj, tæppe og et lille sovedyr, hvis i skal ud til middag eller overnatte et sted. Det skaber tryghed for barnet, når det føler sig hjemme.

Gode tips til putteritualer kan være:

• Kom ned i tempo og udsæt ikke barnet for mange stimuli, før det skal sove.
  • Søvnritualet bør ikke tage for lang tid og skal ikke aktivere barnet, men gøre det roligt.
  • Syng og læs gerne for barnet frem for at lade det falde i søvn til fjernsyn og tablets.
  • Forbered barnet på, at det skal sove og sid eller læg dig gerne ved barnet en lille stund, hvis det har brug for det.

Middagslur i børnehaven

I børnehaven har vi et soverum med madrasser, dyner og puder, hvis dit barn skal sove til middag. Vi vækker som udgangspunkt ikke børnene. Er der behov for, at dit barn sover en kortere lur, så kom og snak med personalet om det.