Sådan arbejder vi

Dokumentation er godt for børn, forældre og pædagoger

Barnet har brug for at gense, genhøre og genopleve betydningsfulde øjeblikke og begivenheder i dets dagligdag og føle sig som en vigtig del af fællesskabet. På væggen i køkkenet og på vores Tv vil vi ofte vise billeder af, hvad der er foregået i børnehaven af aktiviteter og ture. På denne måde delagtiggør vi jer forældre i, hvad der sker i børnehaven.

Barnets bog er et bindeled mellem hjem og børnehave

Når jeres barn starter i børnehaven, får det udleveret et ringbind, som ved børnehavens, forældrenes og barnets fælles indsats skal blive til “barnets bog”. Bogen skal fungere som bindeled mellem hjem og børnehave.

Ture ud af huset er en stor prioritet

Vi har inddelt børnene i 3 grupper - afhængig af alder og udvikling, Startergruppen, Mellemgruppen, og storebørnsgruppen. Gruppen fungerer hovedsageligt som en fast gruppe med fast tilknyttede pædagoger der følger gruppen fra startergruppe til storebørnsgruppen.

Vi er synlige rollemodeller

Vi voksne i børnehaven er bevidste om og handler ud fra erkendelsen af, at vi skal være synlige rollemodeller for børnene. Vores måde at tackle voksenlivet og samværet på smitter af på børnene. De lærer mere af at se, hvordan vi gør, end af at vi siger, hvad vi siger vi gør eller bør gøre.

Skæld ud ødelægger selvværdet

Vi har siden 1997 taget afstand fra skæld ud, da det ødelægger børnenes selvværd. Vi har arbejdet og arbejder fortsat meget med vores måde at kommunikere på. En væsentlig målsætning har været at opøve en kommunikationsform, som fremmer børnenes selvværdsfølelse. Når man skælder ud, fremmer man ikke selvværdsfølelsen hos den man skælder ud - tvært imod.

Vi er bevidste om, hvordan vi kommunikerer tydeligt med både krop og stemme. Selvfølgelig markerer vi vores grænser tydeligt, men vi gør det stille og roligt. Det er også vigtigt, at børnene ser os tackle følelser som surhed, vrede og ophidselse, men vi handler ikke i affekt, når vi løser, eller har konflikter med børnene.