Pædagogisk læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Herunder er sekvenser fra vores læreplan. Kontakt børnehaven, hvis I ønsker den fulde læreplan tilsendt.

Børnesyn

Børnehaven Regnbuen er bygget op omkring værdierne nærvær, tryghed, omsorg, gode relationer, og at det skal have værdi at være barn i Regnbuen.
I Regnbuen anses alle børn som unikke og særlige. Børnene har medbestemmelse og indflydelse på egne muligheder - de bliver hørt i en ligeværdig relation.

Dannelse og børneperspektiv

I Børnehaven Regnbuen er legen en stor del af hverdagen. Børnene kan i løbet af dagen, bevæge sig rundt efter nysgerrighed og interesse. De voksne bevæger sig rundt hvor børnene er, og den voksne kan indgå i legen/aktiviteten og hjælpe med at sætte rammerne ud fra de demokratiske principper. Barnets stemme og børnenes rettigheder inddrages således som et led i starten på børnenes dannelsesprocesser og demokratiske forståelser. Børnene inddrages i planlagte aktiviteter med inspiration begejstring og forudsigelighed. Herved kan børnene motiveres til at indgå i aktiviteter det ellers ikke ville have valgt.

Børnefællesskaber

Vi arbejder for, at alle børn er en del af forskellige og udviklende fællesskaber. For os handler det om at hjælpe børnenes fællesskaber og legerelationer godt på vej gennem bl.a. guidning, støtte og hjælp til at håndtere konflikter. Børnene skal selv at have indflydelse på relationer og fællesskaber, men de skal også deltage i fællesskaber, som er skabt på andre præmisser, f.eks. alder og udviklingstrin.

Læringsmiljøer

I børnehaven Regnbuen betragter vi alla aktiviteter, opgaver og overgange som potentielle læringsmiljøer og udviklingsrum. Det omhandler både børnenes egne initierede lege, voksenplanlagte aktiviteter, spisesituationer, bleskift, oprydning, gå- og busture.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.