Mad, måltider, frugtordning & slik

Morgenmad er dagens vigtigste måltid

Det er muligt at have en pakke morgenmad til at stå oppe i børnehaven til hvis jeres barn ikke kan nå at spise morgenmad hjemmefra. Barnet må også gerne spise af sin madpakke fra morgenstunden af.

Madpakken holder energien oppe

Medbring hver dag madkasse med tydeligt navn og som børnene selv kan åbne. Vi har ingen sukkerpolitik i børnehaven, men vi anbefaler en sund og nærende kost. Vi anbefaler en spiseklar madpakke, så den også er nem at spise ude på legepladsen eller på tur. Vi har mulighed for at varme mad - spørg evt. personalet.

Det er ikke nødvendigt at have drikkedunk med, da vi altid har vand fremme i kander og tilbyder mælk til frokost. Har barnet alligevel drikkedunk med, anbefaler vi vand i drikkedunken.

Måltidet skal være hyggeligt

Vi har ikke faste spisetider og børnene må spise af deres madpakke hele dagen. Børene spiser ofte med den gruppe af børn, de har leget med og så spiser vi madpakkerne sammen i de grupper, vi har været på tur i.

Under måltidet snakker vi om maden, vi spørger om kanden med vand og sender mælken videre. Børnene lærer om måltidets normer og det lærer at være selvhjulpent, når det selv henter madkassen og en kop inden måltidet, når det selv hælder mælk op og når det selv rydder op efter måltidet.

Frugt- og brødordning

Vi har en økologisk frugt- og brødordning i Børnehaven, som koster 100kr om måneden. Betalingen bliver opkrævet sammen med betalingen for børnehavepladsen. Vi serverer både frugt og grønt, som varierer efter årstid og interesse. Brødet varierer mellem kiks, knækbrød, boller og rugbrød. Frugten serveres til samling på de to stuer ca. kl. 14.00.

Tyggegummi

Vi har besluttet at børnene gerne må tygge tyggegummi i børnehaven, men kun det stykke de har i munden, når de kommer om morgenen, og kun hvis det bliver i munden.