Tryghed, leg og samvær har høj prioritering

Tryghed er et nøgleord for os

Alle familier får en kontaktpædagog. Pædagogen sørger for at kontakte jer som forældre hver dag i starten, så I får at vide, hvordan dagen er forløbet. Kontaktpersonen følger så vidt muligt barnet og familien i den tid I går i børnehaven.

Vi voksne bruger mest mulig tid sammen med jeres børn, og har altid tid til at “se” det enkelte barn. Vi er fysisk til stede og guider børnene i hverdagssituationer og når de skal overskride deres grænser eller prøve sig selv af. Går det galt, trøster vi.

Vi lytter til børnene og tager deres udsagn alvorligt. Vi ringer altid til jer, hvis jeres barn har en meget træls dag eller er syg.

Leg er læring for børn

Legen er det vigtigste i børnehavens pædagogik. Vi afsætter meget plads og tid til børnenes leg. Vi tilrettelægger dagligdagen, så alle børn får mulighed for at lege.

Alle rum i børnehaven inddrages til børnenes leg, da leg kræver ro og meget mindre grupper end f.eks. stuens 21 børn.

Vi hjælper de børn, der ikke er med i en leg, ind i et fællesskab med andre.

Samvær er vigtigt for børn og voksne

Vi deler børnegruppen i mindre grupper mandag til torsdag. Mandag svømmer vi stuevis. Tirsdag, onsdag og torsdag formiddag er børnene delt i alders opdelte grupper.

Vi har siden 1997 arbejdet med at undgå skæl ud og har i stedet stor fokus på at anerkende børnene. Skæld ud ødelægger selvværdet, hvorimod anerkendelse øger selvværdet.

Vi har fokus på voksnes samspil og kommunikation med børnene og hinanden, da vi ved, at det er de voksne, der skaber rammerne for børnenes hverdag.

Vi tager meget på ture både i børnehavens nærhed og længere væk med bus og tog.

Fakta om Regnbuen

Vi bor i en ældre villa fra 30’erne, der er åbnet som børnehave i 1964 med en normering på 38 børn. Børnetallet varierer hen over året fra 34 børn i august til 42 børn, når vi når foråret.

Børnehaven har eksisteret siden d. 01-08-1964.

Børn og voksne er fordelt på 2 stuer og hvert barn har en fast kontaktpædagog, der er ansvarlig for barnet og forældrekontakten i de 3 år barnet går her.

Vi deler legeplads med Vuggestuen Spiren, som vi samarbejder med ude på legepladsen.